سبز شدن برخی از سبزی ها از قبیل تره، جعفری و مرزه بسیار دیر انجام می گردد. و بسیاری از کسانی که برای اولین بار این سبزی ها را کشت می کنند بدلیل نداشتن اطلاع کافی از زمان سبز شدن آنها، علت دیر سبز شدن بذرها را قوه نامیه پایین بذر می پندارند در حالیکه چنین نیست. بهمین منظور ما روشی بسیار ساده و کاربردی جهت برطرف کردن این مشکل به شما پیشنهاد میکنیم.

پرایمینگ بذر یکی از تکنیک­های بهبود کارائی بذر است که می­تواند باعث بهبود جوانه­ زنی و استقرار گیاهچه به عنوان مهمترین مرحله بحرانی چرخه زندگی گیاهان ­شود. پرایمینگ دارای انواع مختلفی هست که در اینجا روش هیدروپرایمینگ بذر جعفری را به اختصار توضیح می دهیم .

هیدروپرایمینگ بذر: روشی بسیار ساده و کم هزینه برای سرعت بخشیدن به سبز شدن بذرهایی که دیر سبز می شوند هست.
روش کار: بذرهای جعفری را به درون یک ظرف ریخته و سپس روی آنها آب می ریزیم و اینکار را ادامه میدهیم تا حدود 1 الی 2 سانت آب روی بذرها قرار گیرد. ظرف حاوی بذر و آب را به مدت 48 ساعت در دمای اتاق نگهداری می کنیم. بهتر است هر 12 ساعت آب ظرف تعویض گردد و آب تازه روی بذرها ریخته شود. پس از گذشت 48 ساعت بذرها را از آب کشیده و در روی یک پارچه و در محیطی سایه قرار میدهیم تا رطوبت آنها کاهش یابد و خشک شود، که به این عمل هیدروپرایمینگ بذر گویند.  پس از خشک شدن بذرها می توان بذرها را کشت کرد.

عمل هیدروپرایمینگ سبب جذب آب و فعال شدن آنزیمهای بذر می شود که این کار باعث بالا رفتن سرعت سبز شدن بذرها پس از کاشت می شود.